Search
Close this search box.

Harjoitusinfo

Harjoitusinfo

Leirillä on maanantaista keskiviikkoon kaksi suunnistusharjoitusta päivässä. Päätöspäivänä torstaina on vuorossa leiriviesti.

Leirillä on siis yhteensä seitsemän suunnistusharjoitusta.

Harjoitusten tarkempi info julkaistaan leiri-infon yhteydessä.

Harjoitukset:

Maanantaina (saapumispäivänä) sprinttitekniikkaharjoitus, jossa ryhmittäin kuljetaan Urheiluopiston alueella eri tehtäväpisteiden välillä. Tehtävinä: 

  • Sisäsuunnistus 
  • Kartiosuunnistus 
  • Reitinvalinnat 
  • Labyrintti 
  • Kielletyt kohteet 
  • Sujuvuusharjoitus 
  • Leimausrata 

Tiistaina ja keskiviikkona jakaudutaan kahteen ryhmään, joista ensimmäiset suunnistavat Lahden Urheilukeskuksessa ja toiset Urheiluopiston läheisyydessä. Urheilukeskuksessa on tarjolla kaksi harjoitusta: käytäväsuunnistus sekä sprinttivedot. Käytäväsuunnistuksessa on tarjolla kolme eri tasoista versiota. Sprinttiharjoituksessa yksi vedoista toteutetaan knockout harjoituksena. Urheiluopistossa on tarjolla viestinomainen yhteislähtöharjoitus sekä multitekniikkasuunnistus. Multitekniikkaharjoituksessa keskitytään muun muassa: 

  • Rastinmääritteisiin 
  • Maaston muotoihin 
  • Avoimiin ratoihin 
  • Eri mittakaavoihin 

Torstaina käydään perinteinen leirikilpailu. Tällä kertaa käytössä on pitkästä aikaa partiosuunnistus. PRO-ryhmäläiset käyvät oman henkilökohtaisen kilpailun rogaining tyylillä. 

Tasoryhmäkuvaukset:

RR-ryhmä on suunnattu alle 10-vuotiaille. RR-ryhmän harjoitukset ovat monipuolisia ja tarjoavat erilaisia reitinvalintoja vasta-alkajille ja jo hieman kehittyneemmille. 

TR-ryhmä soveltuu alle 12-vuotiaille lapsille, joilla on jo hieman suunnistuskokemusta. Harjoitukset pyrkivät kehittämään monipuolisesti suunnistustaitoja erilaisten harjoitus- ja maastotyyppien avulla. Harjoitusten teemat ovat samat kuin RR-tasolla. 

Taso 1 on suunnattu 11–14-vuotiaille suunnistajille, jotka haluavat harjoitella suunnistustaitoja H/D 13-ratojen taitotasolla. Kaikissa harjoituksissa on selkeä teema ja harjoitukset toteutetaan muokkaamattomilla kartoilla. Pääosin radat tukeutuvat isoihin helposti havaittaviin kohteisiin. 

Taso 2 on sopiva valinta 13-vuotiaille ja sitä vanhemmille, jotka haluavat treenata suunnistustaitojaan H/D15 -ratojen taitotasolla. Harjoitukset ovat selkeästi Taso 1:n harjoituksia vaativammat, sillä tarjolla on enemmän pidempiä harjoituksia. Harjoitukset ovat kuitenkin lyhyempiä ja helpompia kuin Teholla. 

Teho on suunnattu 15–18-vuotiaille suunnistajille, jotka haluavat harjoitella H/D16-18-ratojen taitotasolla. Harjoitukset ovat taidollisesti haastavia, mutta hieman lyhyempiä kuin Pro-tasolla. Suurinta osaa harjoituksista on helppo lyhentää oman taitotason mukaisesti. 

Pro-ryhmä on suunnattu erityisesti tavoitteellisesti harjoitteleville H/D16 – H/D18-sarjalaisille. Ryhmän harjoitukset ovat vaativia fyysisesti ja suunnistuksellisesti. Pro-ryhmällä on leirillä oma valmentaja ja oma muista ryhmistä erillinen ohjelma.